„Zostań Powstańczym eksploratorem!”-
ogólnopolski konkurs poświęcony tradycji Powstań Śląskich
Instytut De Republica oraz Instytut Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego z w ramach obchodów 100 lecia Powstań Śląskich 1919-1920-1921 zorganizował konkurs w kategoriach: plastycznej, literackiej, fotograficznej i audiowizualnej.
Celem konkursu było kształtowanie postaw patriotycznych, pogłębianie wiedzy historycznej, upowszechnianie wiedzy na temat Powstań Śląskich, pełniejsze poznanie swoich korzeni, pogłębianie wiedzy o śląskich bohaterach.
Max Pakosz uczeń klasy 8c Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Radzionkowie otrzymał laur zwycięzcy w kategorii literackiej. Nagrodę otrzymał podczas uroczystej gali organizowanej przez Instytut De Republica oraz Instytut Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego 10 marca 2022 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach
‘’W Internecie dużo czytam o trzech powstaniach, a w szczególności o tym ostatnim, którego setną rocznicę obchodzimy w tym roku. Poznaję Korfantego i Zgrzebnioka „osobiście”, poznaję nowych kumpli „moich chopców” - Powstańców, w myślach zaprzyjaźniam się z nimi. Oglądam na galerii dużo zdjęć z tamtych czasów. Widzę, że co niektórzy z nich są w tym samym wieku co ja lub tylko trochę starsi.’’
Jest to fragment pracy Maxa Pakosza Mój Bieg Bohaterów, który zajął I miejsce w Ogólnopolskim konkursie poświęconym tradycji Powstań Śląskich Zostań Powstańczym eksploratorem.
W swojej pracy Max przedstawił siebie jako bohatera przeciwstawnego do Bohatera czasów i problemów związanych z walką Polaków – Ślązaków o odzyskanie niepodległości. Tak przedstawiony temat ujęty został w sposób nowatorski i twórczy. Wykorzystał porównanie swojego emocjonalnego i fizycznego przygotowania do Biegu Bohaterów, i przygotowań swojego rówieśnika do udziału w walkach powstańczych. Empatia okazana osobie nieznanej osobiście, a opisana jakby to był kolega z ławy szkolnej świadczy o głębokiej wrażliwości autora. Wykorzystując wiedzę historyczną uczeń „widział” minioną epokę. Wyczarowana przez ucznia- bohatera wizja minionej epoki staje się obrazem minionej rzeczywistości, który wytwarza się w umyśle ucznia na podstawie skojarzeń ze znanym materiałem historycznym opracowanym na lekcjach. Jest zachętą dla nas nauczycieli do wprowadzania uczniów w świat historii z dodatkiem powieściowej fabuły, aby wizja minionych epok była atrakcyjniejsza i bardziej plastyczna. Może uczniowie dojdą do przekonania, że historia ma oddziaływanie kształcące i nie będą od niej uciekać a stanie się potrzebą…. Joanna Czech